Collaborative Project on Learning Analytics

Main researcher, Montreal: Nathalie Loye, Université de Montréal

Main researcher, Liège: Pascal Detroz, Université de Liège (Belgium)


Exam Cheating in Teacher Training Programs

Main researcher: Sylvie Fontaine, Université du Québec en Outaouais

Co-researchers: Sébastien Béland and Nathalie Loye, Université de Montréal; Éric Frenette, Université Laval; Marie-Hélène Hébert, Université TÉLUQ; Nicole Monney, Université du Québec à Chicoutimi; Martine Peters, Université du Québec en Outaouais


Collaborative Exam in an Education Fundamentals Course

Main researcher: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal

Co-researchers: Mathilde Cambron-Goulet and André-Sébastien Aubin, Université du Québec à Montréal


Validating an Observation Grid for Teaching Practices

Main researcher: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal

Co-researchers: Geneviève Messier, Université du Québec à Montréal; Sébastien Béland, Université de Montréal 


Investigating Evaluation Practices in Higher Education

Main researcher: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal

Co-researchers: Carla Barroso da Costa and Johanne Grenier, Université du Québec à Montréal; Sébastien Béland, Université de Montréal; Éric Dionne, Université d’Ottawa


Pedagogical Alignment for University Professors

Main researcher: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal


Studying the Link Between High Levels of Cognitive Engagement, Higher Cognitive Processes and the Use of Active Pedagogies in Professionally Oriented University Training Programs

Main researcher: Anastassis Kozanitis, Université du Québec à Montréal

Co-researchers: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal; Jean-François Desbiens, Université Laval

Granting agency: SSHRC, 2016-2018


Observatory on Innovative Learning Assessment Practices

Main researcher: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal

Co-researchers: Carla Barroso da Costa and Johanne Grenier, Université du Québec à Montréal; Sébastien Béland, Université de Montréal; Éric Dionne, University of Ottawa

Granting agency: Université du Québec à Montréal Education Faculty, 2017-2020


Effects of Educational Training and Support on the Practices of New University Professors and Their Students

Main researcher: Louise Ménard, Université du Québec à Montréal

Co-researchers: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal; Denis Bédard, Université de Sherbrooke

Collaborators: Christian Bégin and France Gravelle, Université du Québec à Montréal; Laurent Cosnefroy, Institut français de l’éducation; Geneviève Lameul, Université de Rennes

Granting agency: SSHRC, 2013-2018


Online Pedagogical Training for Architecture Professors

Main researchers: Diane Leduc, Université du Québec à Montréal; Patricia Scheffers, Université de Liège

Granting agency: IXth Québec/Wallonie-Bruxelles Joint Standing Committee, Wallonie-Bruxelles/Québec collaboration, 2017-2019


Guiding Educational Institution Managers in Supporting Elementary and Secondary School Teachers in the Learning Assessment Process

Main researcher: Sylvie Fontaine, Université du Québec en Outaouais
Co-researchers: Lorraine Savoie-Zajc and Alain Cadieux, Université du Québec en Outaouais
Granting agency: Ministry of Education, Recreation and Sports, School Staff Continuing Education Support Program, 2014-2019